Vélemény
A múlt évben 3,4 százalékkal csökkentek a
reálbérek Magyarországon, és ez az elmúlt hatvan év hatodik legnagyobb
reálbér-visszaesésének számít. Nem feltétlenül
válik a „rendszerváltás” fedőnevű folyamat dicsőségére, hogy e hat
ennél is nagyobb, éves reálbércsökkenéséből négy 1990 után következett
be. Minden jel arra utal, hogy az 1978-as évi reálbérszinttől nemigen
tudunk elszakadni. Eddig csupán három olyan év volt, amikor már
több mint tíz százalékkal sikerült meghaladni az 1978-as szintet, ám
most újra csak öt százalékkal vagyunk fölötte. És ugyebár 35 év alatt
ötszázalékos emelkedés az „inkább jelkép, mint szimbólum”. A magyar
társadalom nagy részére végleg rázárulni látszik az a végzetes
harapófogó, amelynek lényege, hogy a „munkaerő ára”, vagyis a reálbér
„leragadni” látszik a hetvenes évek szintjén, miközben a globális piaci
szintre viszik fel a munkaerő újratermeléséhez szükséges áruk és
szolgáltatások árát. Ezért van az, hogyha Ausztriában bemegyünk egy
üzletbe, lényegében ugyanazokat az árakat találjuk, mint itthon, azzal a
nem csekély különbséggel, hogy odaát majdnem ötszörös az átlagkereset.
Mindez egyre súlyosabb társadalmi feszültségek forrása, így lassan ideje
lenne, hogy 35 év elteltével stratégiai értelemben szembesüljünk az
okokkal és a következményekkel.
A kérdés végiggondolását azzal
kellene kezdeni, hogy tisztázzuk, társadalmi-gazdasági értelemben mi is
valójában a bér. A tőketulajdonos vállalkozónak kizárólag költségként
merül fel, így teljesen érthető, hogy minimalizálni igyekszik, hiszen
mint költség, csökkenti a profitját, márpedig „The business of the
business is the business”, vagyis a tőkésnek az a dolga, hogy profitot
termeljen. Ezért van az, hogy a tőke profitérdekei szempontjából az
volna a legjobb, ha a napi munkaidő 24 óra lenne, az ezért fizetendő bér
pedig nulla. Azt persze könnyű belátni, hogy ez a valóságban
lehetetlen, ám a 19. század első felében még nagyon közel álltak ehhez,
hisz a napi munkaidő 16-18 óra volt, az ezért fizetendő bér pedig alig
haladta meg a nullát. Ám a gazdaságban is mindennek két oldala
van. Az igaz, hogy a bér az egyes vállalkozónak rövid távon valóban csak
költség, ám az „össztőkésnek” hosszú távon befektetés is, mégpedig a
lehető legjobb befektetés. Evidencia, hogy az emberi tőkébe való
befektetés a lehető legjobb üzlet, ezt egyébként a világot meghatározó
globális tőkestruktúrák képviselői is így látják. Minden jel arra utal,
hogy azok az országok bizonyulnak a legsikeresebbnek
társadalmi-gazdasági értelemben, amelyek a lehető legnagyobb mértékben
fektetnek be az emberi tőke világába. Amikor ugyanis a „munkaerő”
fogyasztásra költi a bérét, akkor ez a fogyasztás egyben „termelés” is, a
termelési folyamat során „elfogyasztott” munkaerő újratermelése. Ám a
humántőke bővített újratermelésének költségeit „valakinek” fedeznie
kell, és ez a valaki végső soron csak a tőketulajdonos lehet, hisz ő
élvezi a magas szintű képzettséggel rendelkező, testileg-lelkileg ép és
egészséges munkaerő hozadékát. Vagy úgy, hogy kellően magas bért fizet,
és rábízza a munkaerőre, hogy ezt miként költi a testi-lelki
egészségére, vagyis hogy miként fektet be saját humántőkéjébe, ez a
„liberális” piaci modell. Vagy úgy, hogy adóként befizeti az államnak
azokat az összegeket, amelyekből az az magas szintű közszolgáltatások
formájában fordítja a munkaerő-tulajdonosok humántőkeszintjének
emelésére, ezt nevezhetjük talán „etatista” modellnek. Ám mindehhez az
kell, hogy vagy kellően magas bérek, vagy kellően magas adók legyenek.
A rendszerváltás egyik legpusztítóbb ultraliberális mítosza, vagy
inkább hiedelme éppen az volt, hogy a külföldi, döntően multinacionális
tőkét úgy lehet „becsalogatni”, ha alacsony béreket és alacsony adókat
nyújtunk számára. Van még egy harmadik követelmény is, ez a dereguláció,
amelynek lényege, hogy alacsony legyen a szabályozási szint is, vagyis
„szegény tőkét ne macerálják” mindenféle normákkal és előírásokkal, mert
hisz az is költség, és van neki úgyis éppen elég baja. Az a tény, hogy
most már harmincöt éve nem tudnak a magyar reálbérek „elszakadni” a
hetvenes évek kádári „aranykorának” bérszínvonalától, arra utal, hogy ez
a mítosz sikeresen rögzült, és továbbra is meghatározója
társadalmi-gazdasági folyamatainknak. Ezért aztán a tőke ugyan „bejött”,
nagyjából hetvenmilliárd euró értékben, az alacsony bérek vonzó hatása
nyomán, ám a munkaerő meg egyre inkább „kimegy” az alacsony bérek
taszító hatása nyomán. Ez az összefüggés ékes bizonyítéka
annak, hogy a gazdaságban is bármit megtehetünk, hisz az akaratunk
szabad, ám itt sem kerülhetjük el a következmények menetrendszerű
megérkezését. Mindez ráadásul ma már egyértelművé teszi, hogy a magyar
társadalomnak összességében többe kerül a külföldi tőke működési
feltételeinek rendszeres újratermelése, mint amennyi erőforrást a
külföldi tőke „itt hagy” részben az általa kifizetett bérek, részben
pedig az általa kifizetett adók formájában. Bár ez utóbbi esetében,
mivel az eleve alacsony adók „ellensúlyozására” ráadásul még igen
jelentős állami támogatásban is részesülnek, így a ténylegesen
befizetett adójuk csak jelképes összeg. Ezért a tőkének be kellene
látnia, hogy nemcsak költség a bér. Ezt az nehezíti, hogy a tőke főként
külföldi és spekulatív, tehát nem tud, és nem is akar hosszú távú
„befektetéseket” vállalni. Ma a tőke azt mondja, hogy stagnálás van,
ezért nem szabad bért emelni, pedig éppen azért van stagnálás, mert
alacsonyak a bérek, és így nincs fogyasztás! Tehát ha azt akarjuk, hogy
fellendülés legyen, akkor növelni kell a béreket és a fogyasztást.
Forrás:MHO
|